CASE

spejder_sport_case_banner_1000x310

KONTAKT FOR MERE INFORMATION

Claus Gramstrup +45 2427 8704

Del artikel

SPEJDERSPORT
– FRA REGNTØJ TIL OPTIMEREDE KUNDEOPLEVELSER

Spejder Sport er Danmarks største outdoor-kæde med et landsdækkende netværk af 20 specialbutikker, som forsyner friluftsfolket med grej til alle slags ture og aktiviteter. Spejder Sport er en kapitalkæde ejet af Det Danske Spejderkops.

Med kunderne som medskabere
Det begyndte med en idé om design af en ny regntøjskollektion til Spejder Sports eget private label. Men gennem et serviceeftersyn i udvalgte butikker endte det med udvikling og eksekvering af en lang række service- og systemforbedringer  – med udgangspunkt i kundernes oplevelser og med kunderne som medskabere.

Siden projektet blev leveret har Spejder Sport de seneste 7 år udvidet fra 8 til 20 butikker og øget sin egenkapital ca. 13 mio. kr. til ca. 48 mio. kr. I 2016.

”Jeg kan varmt anbefale at tage sådan en tur i helikopteren og få det store billede på tingene – Forandringerne har bevirket, at Spejder Sport på det seneste har oplevet en stor fremgang.”

John Lange, adm. direktør, Spejder Sport

Gennem en række indledende interne workshops fandt vi sammen med Spejder Sports ledelse frem til det hensigtsmæssige i at flytte fokus fra udvikling af regntøj til det mere fundamentale: Hvordan ser Spejder Sport sig selv, og stemmer det overens med kundernes opfattelse? I den forbindelse blev det klart, at der var brug for en større viden om brugernes syn på forretningen. Kundernes behov og oplevelser blev afdækket gennem videoobservationer og -interviews af udvalgte brugere efterfulgt af en række kundeworkshops hvor konkrete touch points fra videoobservationerne blev analyseret, udbygget og optimeret.

Det endte med et idékatalog indeholdende en række konkrete indsatser, som Spejder Sport efterfølgende selv eksekverede. Der blev tænkt betjenings- og betalingssituation, oplevelse og indretning, beklædning og brand. Bl.a. skulle der bygges større, funktionelle og mere afskærmende prøverum, forretningerne indrettes mere outdoor-oplevelse i kombination med Spejder Sports iøjefaldende og stærke orange brand colour, personalet skulle uniformeres med det ”fede” tøj og trænes i at repræsentere Spejder Sports værdier, og rabatpolitikker skulle ensrettes. Alle tiltag var del af Spejder Sports større strategi om at skabe sammenhæng i Spejder Sports brand – lige fra regntøj til kundeoplevelsen.

Metoder og værktøjer:
Feltobservationer
Stimulated Recall Interviews
Billedeassociationer
Kunderejse
Det Strategiske Landkort
Touch Point Management
Indsatsplan

TILBAGE TIL FORSIDEN

Kontakt:

Telefon + 45 2427 8704
claus@gramstrup.dk

GRAMSTRUP+CO APS
Hovvigvej 105
DK - 4500 Nykøbing Sj.

WAYFINDER

 gramstrup_hovvigvej_105_krak_kort_465x234